Szentpétervári Elektromos Közlekedési Múzeum
A Szentpétervári Elektromos Közlekedési Múzeum az oroszországi Szentpétervárott, Szrednyij pr. 77, a Vasziljevszkij-szigeti villamosparkban működő múzeum, mely a villamoshajtású tömegközlekedés eszközeinek – villamosok és trolibuszok – gyűjtésével, restaurálásával és bemutatásával foglalkozik. 1907. szeptember 29 -én innen indult el az első szentpétervári villamos. Nyitva minden nap hétfő kivételével.
1967-ben a telephely területén közlekedéstörténeti múzeumot létesítettek. 2000-ben bővítették a gyűjteményét.
Jelenleg a múzeumban 45 villamos és 18 trolibusz szerelvény látható, a legrégebbi típusú kocsi az 1936-as JaTB–1. A gyűjtemény a Vasziljevszkij-szigeti villamospark műemlék épületegyüttesének három épületéből két épületet foglal el. Az épületekben a kocsik felújítását is végzik.
A TriGránit leányvállalatának megjelenése után a kulturális örökség területének határait hirtelen drasztikusan lecsökkentették. Az államigazgatás 2009. szeptember 29-i rendelete szerint mindhárom raktárépületnek csak a felét ismerik el műemlékként. Azt tervezik, hogy az épületeknek csak töredék részét tartják meg. Az 1908-1915-es évek hivatali épülete szintén hiányzik a projektből. Az Elektromos Közlekedés Múzeumának (mely most a három raktárépületből kettőt foglal el) szintén a leépítését tervezik. A kiállítás anyaga, mely jelenleg 63 tárgyat tartalmaz (villamosokat és trolibuszokat), jelentősen le fog csökkenni, a nem restaurált kocsikat pedig fémhulladékká darabolják.
A történelmi örökség védelmében szólaltak fel a következők: Állami Ermitázs igazgatója, M. B. Piotrovszkij, a Szentpétervári Tudósok Egyesülete, a Közlekedési Ügyek Intézete, A Történelmi és Kulturális Emlékművek Védelmének Közössége (VOOPiK), a veteránok és a városvédő társaságok. A főügyészség felhívása és a számos tüntetése ellenére, Mihail Mamosin (Oroszország) és Zoboki-Demeter (Oroszoszág) vezette tervezőiroda ambiciózus projektje nem változott és a médiából az erről szóló beszámolók eltűntek.
|