Pjotr Iljics Csajkovszkij
Mrnk–hivatalnok csald gyermekeknt szletett. A csald Szentptervrra kltztt, ahol a fiatal Csajkovszkij gondos nevelsben rszeslt, majd nhny hnapig az igazsggy-minisztriumban dolgozott tisztviselknt. Erre a plyra azonban teljessggel alkalmatlannak bizonyult. Zenvel komolyabban csak 23 ves korban kezdett foglalkozni. Mestere Anton Rubinstejn volt. Tehetsgnek ksznheten Anton fivre, Nyikolaj Rubinstejn 1866-ban meghvta az ltala alaptott moszkvai zenekonzervatriumba tanrnak. Csajkovszkij homoszexulis volt, s emiatt rejtzkd letet lt. Harmincht ves korban a ltszat megrzse rdekben megnslt, de mr egy hnap mltn klnkltztt jval fiatalabb felesgtl, aki korbban a tantvnya volt. Fordulpontot jelentett letben, hogy megismerkedett a gazdag zveggyel, Nagyezsda von Meckkel, aki anyagilag szinte lete vgig tmogatta. E tmogatsnak ksznheten felhagyott egyre nyomasztbbnak rzett tanri llsval, s a zeneszerzsnek szentelte lett. Sokat utazott Eurpban, s mint zeneszerzt, illetve karmestert hazjban s klfldn egyarnt nnepeltk. Els sikeres mve a Rme s Jlia cm fantzia volt. Hrnevt elssorban szimfniinak s versenymveinek ksznhette, de egsz estt betlt balettjei is nagy sikereket arattak (A hattyk tava, Csipkerzsika, A ditr). Operarssal is prblkozott, mvei kzl az Anyegin s A pikk dma bizonyultak idtllnak. Hallt a hivatalos iratok szerint kolerafertzs okozta, de ez mai napig vitatott a zenetrtnszek krben.
Munkssga bizonyos fokig ellenttben ll a hres orosz tkvel. Mvszetben a nemzeti romantika egyes elemei (fleg dallam- s ritmuskszlete) sokkal szorosabban fondnak egybe az ltalnos eurpai, illetve nyugat-eurpai romantika, fleg pedig az utromantika stlusjegyeivel (forma- s harmniavilga), mint az tk esetben.
Csajkovszkij mvszete eltrt az Orosz tktl, hiszen velk ellenttben konzervatriumot vgzett, szimfniit tbb-kevsb a nyugat-eurpai szoksokhoz azonosulva, klasszikus stlusban rta. Msrszt bsgesen idzte a npdalokat s a zenje tagadhatatlanul orosz volt, ebben viszont azonosult a csoport ltal kpviselt nemzeti zenei irnyzattal. Csajkovszkij sosem volt j vlemnnyel Milij Alekszejevics Balakirevrl s krrl. Alapjban vve konzervatv lvn, kptelen volt elfogadni Muszorgszkij „igazsgt” s azt a laza szerkezetet, amely a kr tagjai ltal komponlt zenk j rszt jellemezte. Az mvszete sokkal jobban igazodott az eurpai hagyomnyhoz. Hress rzelmes dallamkincse tette. Sajtosan orosz dallamok voltak ezek, benssgesek, sokszor fjdalmasak, modlis csengsek, nmi neurotikus betssel, „s olyan szvbe markolk, mint egy sikoly a stt jszakban” – rta dalairl Eduard Hanslick bcsi zenekritikus. Zenjnek rzkisge tulajdonkppen sajtos letmdjnak transzponlsa: rendkvl rzkeny s visszahzd egynisg volt, gyakran kerlt neurotikus llapotba, idegl volt szmra, hogy titkolnia kellett homoszexualitst, tbbszr kapott idegsszeroppanst. Ez a tlzott rzkenysg, amely Csajkovszkij minden lert hangjegyben benne van, tbbflekppen hatott hallgatsgra. A legtbben kezdettl fogva lveztk azt az rzelmi frdt, amelybe a zeneszerz mertette ket. A tartzkodbbak vagy egybl elutastottk az zenett, vagy megvetettk magukat azrt, hogy reaglnak r. „Egy zeneklt legyen frfiasabb! Volt valami zavar, st erklcstelen ebben a hisztrikus zenben” – rta zenjrl ugyancsak Hanslick. letrajzrinak vlemnye eltr annak megtlsben, hogy mennyiben befolysolta alkotsait homoszexualitsa, s hogy ez zeneileg mikpp fejezdtt ki mveiben. Alkotsainak elemzi pldul a Firenzei emlk cm vonsszextettben ilyen lmny mvszi kifejezst vltk felfedezni.
Csajkovszkijt sok zenert s muzsikus hossz idn t megvetette. A legutbbi vekben kezddtt t mveinek trtkelse. Elismer kritikk jelennek meg a hangszerelsrl, errl a stt tnus, mgis csillog s tkletesen kiszmtott hangzsrl. A hrom utols szimfnia szerkezett gy tekintik, mint a klasszikus szimfnia kvetelmnyei s az utromantika j formi kztti sikeres kompromisszumot. A posztromantikusok kzl egyedl Johannes Brahms vetette meg a lbt ilyen szilrdan a hangverseny-repertorban. Csajkovszkij hrom utols szimfnijt, hrom balettjt (A hattyk tava, A ditr s a Csipkerzsika), a b-moll zongoraversenyt s a d-dr hegedversenyt, tovbb a Rme s Jlia nyitnyfantzit s kt operjt, az Anyegint s A pikk dmt mindentt s gyakran jtsszk. Majdnem ugyanilyen npszer a Manfrd szimfnia, a Francesca da Rimini, az Olasz capriccio, a Hamlet nyitnyfantzia s a Vonsszerend. A dalnekesek mig msoron tartjk dalait.
Napljban s leveleiben arrl is rt, milyen zent szeret s milyet nem. Wagner untatta, Brahms muzsikjt pedig lenzte: „Dht, hogy ezt az nhitt kzpszert zseninek kiltjk ki. Holott hozz kpest Raff ris, nem szlva Rubinstejnrl, aki mg mindig nagy s eleven szemlyisg.” Beethovennel szemben fenntartsai voltak: „Meghajolok egyes mveinek nagysga eltt, de nem szeretem.” Mozart volt az a zeneszerz, akit mindenekfelett imdott, s ebben sok kortrsval osztozott, nemcsak Oroszorszgban, hanem egsz Eurpban: „a zene Krisztusnak” nevezte. A barokk hidegen hagyta. „Szvesen jtszom Bachot… de nem tartom nagy lngelmnek (mint egyesek). Hndel szmomra negyedrang muzsikus, s mg csak nem is szrakoztat.” Kt msik nagy, Beethoven eltti zeneszerzrl szlva: „Gluckhoz vonzdom, viszonylagos szegnyessge ellenre. Haydn nmelyik mvt is szeretem.”
Mint Mozart s a klasszikus szerzk kvetje, igyekezett megfelel formba nteni a sajt zenjt, egsz letben az ptkezs gondjaival kszkdtt. Eltren az tktl, ersen foglalkoztatta a forma. Hinyzott viszont belle az a fajta logika s fantzia, amely a klnfle elemeket szerves egssz kpes sszeforrasztani. Korai szimfniinak szerkezete a folttechnikra emlkeztet: abbeli igyekezetben, hogy mkdjk a dolog, telerakta ket rdektelen tmtsekkel. Csak a IV. szimfnijtl kezdve fejlesztette ki azt a formt, amely megfelel zenje lelkes, tncos, termszetesen spontn s lrai termszetnek. Errl a kvetkezkppen vlekedett: „…Amit szenvedllyel rtam, most kritikus vizsglatnak kell alvetnem, kijavtanom, kiterjesztenem, s ami a legfontosabb, tmrtenem, hogy belefrjen a megfelel formba. Nha kedvnk ellenre, knyrtelenl meg kell tennnk ezt, s kiirtani olyasmiket is, amiket szeretettel s ihlettel rtunk. Amiatt nem panaszkodhatom, hogy kevs tallkonysggal vagy fantzival rendelkezem, de mindig reztem, hogy nem tudok bnni a formval. Csak a kitart munknak ksznhetem, ha vgl sikerl megvalstanom azt a formt, amely tbb-kevsb megfelel a tartalomnak. A mltban gondatlan voltam. Nem ismertem fl az elzetes vzlat kritikai vizsglatnak rendkvli fontossgt. Az egymst kvet epizdok lazn kapcsoldtak egymshoz, s mindig megltszott a varrat. Ez komoly hiba volt, s csak vek mltn kezdtem hozz a kijavtshoz. A kompozciim mgsem lesznek soha a forma mintapldi, mert ami rossz, azt csak korriglni tudom, de nem tudok belsleg megvltozni.”
|