Struve fldmr vonal
A vdett fldmr vonal az 1800-as vekben keletkezett Friedrich Georg Wilhelm von Struve nmet csillagsz munkjnak eredmnyeknt.
A Fldrl mr az 1500-as vekben joggal feltteleztk, hogy gmb alak. Isaac Newton az 1600-as vekben utalt r, hogy ez a gmb a „sarkoknl” kiss lapos. A kvetkez vszzadban Lappfldre s Peruba kldtt kutatcsoportok bebizonytottk e teria helyessgt. Struve elhatrozta, hogy hromszgelsi technikval pontosan meghatrozza a Fld nagysgt s formjt.
A mrsi munklatokat 1816-ban kezdtk el s majdnem negyven vvel ksbb, 1855-ben fejeztk be. A fldmr vonal a Fekete-tengertl a Jeges-tengerig terjed, 2820 km-en keresztl tz orszgon t vel, 258 hromszgbl s 265 pontbl ll.
A pontok kzl a 34 legjobb llapott, valamint a kultrtrtneti szempontbl legrtkesebbeket vlasztottk ki vdelem al helyezendnek. A vonal legszakibb pontja Norvgiban, Hammerfest kzelben van, a legdlibb pedig Ukrajnban a Fekete-tenger partjn tallhat.
Struve s csapata mrsi technikaknt hromszgelst s csillagszati helymeghatrozst hasznlt. A mrsek kimutattk, hogy 1 meridinfokhoz tartoz v hosszsga a Fekete-tengernl kb. 400 mterrel rvidebb, mint a Jeges-tengernl.
A Struve vonal mrsi eredmnyei meglepen pontosak mg mai szemmel nzve is. Az alapos, j minsg eredmnyeket tbb tudomnyos munkhoz is felhasznltk, a ksbbiekben pedig pldaknt szolglt a hromszgelstechnikban. Az rintett orszgokban j alapot szolgltatott az ezt kvet trkpszeti felmrsekhez. Finnorszgban az szaki s dli hromszgelvonalakat a Struve fldmr vonal kttte ssze egszen az 1960-as vekig.
Az egsz munkafolyamatrl kivteles pontossg lers kszlt. Struve 1860-ban jelentette meg munkjt (Arc du mridien de 25 20' entre le Danube et la Mer Glaciale msure depuis 1816 jusqu'en 1855, 3 vol. and diagrams, St. Petersburg).
A mrsi pontok ltalban a mrsi munka sorn a sziklba vagy a kbe frt lyukak. Habr minden pontot nem jelltek meg fennmarad mdon, a hinyz pontok visszakereshetk a koordintk segtsgvel.
A Vilgrksgek listjn ltalban szerepl helysznekhez kpest a Struve fldmr vonal klnleges. A vonal lthatatlanul kt egymshoz tz orszgot. A vdelmet minimlis esetben nhny ngyzetmternyi terlet vdelme jelenti, gy a mszaki s jogi krdsek knnyen kezelhetk. A vdelem al helyezs anyagi vonzata szintn csekly, mivel a mrpontok ltalban elhagyatott, magasan fekv terleten tallhatk.
A mholdas fldmrs eltt a mrseket mrpontok ltal meghatrozott hromszghlzat segtsgvel vgeztk. A hlzatban szerepl hromszgek pontos oldalhosszainak meghatrozshoz mg egy vagy tbb alapvonal nagyon pontos kimrsre is szksg volt. Az ehhez tartoz tvolsgmrseket Struve idejben mrrudakkal, ksbb, egszen az 1960-as vekig mrszalagokkal vgeztk, amikor a tvolsgmr mszerek hasznlata kerlt eltrbe.
Manapsg a mrsekhez mholdas helymeghatrozson alapul GPS-szerkezeteket hasznlnak, melyek legjobb mrspontossga millimteres nagysgrend hibt hordoz legfeljebb. A Finnorszgban is hasznlatos VRS-technolgia (Virtual Reference Station) lehetv teszi, hogy a mrsekhez csak egy mozg szerkezet szksges. VRS-rendszer sajt virtulis mrllomst bocst a felhasznl rendelkezsre, melyben a mrhl a GSM-hlzat kzvettsvel megkapott lland GPS-pontokbl alakul.
A fldmrvonal szletsekor mg csak kt orszgon – Oroszorszgon s Svdorszgon – keresztl haladt t, ma ugyanezen a terleten tz orszg tallhat: Norvgia, Svdorszg, Finnorszg, Oroszorszg, sztorszg, Lettorszg, Litvnia, Fehroroszorszg, Moldova s Ukrajna. Ezek az orszgok 1993 ta kzsen dolgoznak a fldmr vonal vdelmn s a mrpontok rendbehozataln. A Struve fldmr vonal az els ilyen sok orszgot rint vilgrksg.
|